Nieuhof | Neuhof | Nieuhoff

Johann Nieuhof: Het gezantschap der Neêrlandtsche Oost-Indische Compagnie, aan den grooten Tartarischen Cham, den tegenwoordigen keizer van China : waar in de gedenkwaerdighste geschiedenissen, die onder het reizen door de Sineesche landtschappen, Quantung, Kiangsi, Nanking, Xantung en Peking, en aan het keizerlijke hof te Peking, sedert den jare 1655 tot 1657 zijn voorgevallen, op het bondigste verhandelt worden : befeffens een naukeurige Beschryving der Sineesche steden, dorpen, regeering, wetenschappen, hantwerken, zeden, godsdiensten, gebouwen, drachten, schepen, bergen, gewassen, dieren, &c. en oorlogen tegen de Tarters : verçiert men over de 150 afbeeltsels, na’t leven in Sina getekent (Amstedam: Jacob van Meurs 1665)

Johan Nieuhof: Het gezantschap der Neêrlandtsche Oost-Indische Compagnie, aan den grooten Tartarischen Cham, den tegenwoordigen keizer van China … : Verçiert met over de 150. afbeeltsels, na ‚t leven in Sina getekent: en beschreven door Joan Nieuhof(t’Amsterdam, : by Jacob van Meurs 1670)

Johann Nieuhof: Het gezandtschap der Neêrlandtsche Oost-Indische Compagnie, aan den grooten Tartarischen Cham, den tegenwoordigen keizer van China : waar in de gedenkwaerdigste geschiedenissen, die onder het reizen door de Sineesche landtschappen, Quantung, Kiangsi, Nanking, Xantung en Peking, en aan het keizerlyke hof te Peking, zedert den jaare 1655 tot 1657 zyn voorgevallen, op het bondigste verhandelt worden : beneffens een naauwkeurige beschryvinge der Sineesche steden, dorpen, regeering, weetenschappen, handwerken, zeden, godsdiensten, gebouwen, drachten, scheepen, bergen, gewaffen, dieren, &c. en oorlogen tegen de Tarters : verçiert met over de 150 afbeeldtsels, na ‚t leven in Sina (Tot Amsterdam : By Wolfgang, Waasberge, Boom, van Someren, en Goethals 1693)

• Digitized: Internet Archive (Book contributor & digitizing sponsor: Research Library, The Getty Research Institute)

French edition:
Jean Nieuhoff: L’ambassade de la Compagnie orientale des Provinces Unies vers l’empereur de la Chine, ou grand cam de Tartarie, faite par les Srs. Pierre de Goyer, & Jacob de Keyser (Leyde: Pour J. de Meurs 1665)

German editions:
Johan Nieuhof: Die Gesandschaft der Ost-Indischen Gesellschaft in den Niederlanden an den Tartarischen Cham und nunmehr auch Sinischen Keiser. Ber. durch … Peter de Gojer u. Jacob Keiser mit 150 Kupferstükken (Amsterdam: Moers 1666)

[Joan Nieuhof:] Die Gesantschaft der Ost-Indischen Geselschaft in den Vereinigten Niederländern/ an den Tartarischen Cham/ und nunmehr auch Sinischen Keyser : Verrichtet durch die Herren Peter de Gojern/ und Jacob Keisern ; Darinnen begriffen Die aller märckwürdigste sachen/ welche ihnen/ auf währender reyse vom 1655. Jahre bis in das 1657. aufgestoßen … Wie auch Eine wahrhaftige Beschreibung der fürnehmsten Städte/ Flecken/ Dörfer/ und Götzenheuser der Siner … : Welches alles mit 150. Kupfferstücken … gezieret / Sämptlich durch den Herrn Johan Neuhof/ damahligen der Gesandschaft Hofmeistern/ und jetzund Statthaltern in Koilan. Itzund zum zweiten mahle hier und dar verbessert/ und üm ein guhtes theil vermehret/ heraus gegeben. (Amsterdam : Mörs, 1669)

• Digitized:
    > Google Books (Original from National Library of the Netherlands (original from the University of Amsterdam), digitized 12 April 2016)
    > Google Books (Original from Ohio State University, digitized 17 June 2014)
  • Bibliographic reference:  VD17 3:606778R

Latin version:
Ioannes Nieuhof/Georg Horn: Legatio batavica ad magnum Tartariæ chamum Sungteium, modernum Sinæ imperatorem. Historiarum narratione, quæ legatis in provinciis Quantung, Kiangsi, Nanking, Xantung, Peking, & aula imperatoriâ ab anno 1665 ad annum 1657 obtigerunt, ut & ardua Sinensium in bello tartarico fortunâ, provinciarum accurata geographia, urbium delineatione, nec non artis & naturæ miraculis ex animalium, vegetabilium, mineralium genere per centum & quinquaginta æneas figuras passim illustrata & conscripta vernacule (Amstelodami: Apud Jacobum Meursium 1668)

English versions:
Johannes Nieuhof/Pieter de Goyer/Jacob de Keizer/John Ogilby (transl.): An embassy from the East-India company of the United Provinces, to the Grand Tartar Cham : Emperour of China, delivered by their Excell.cies Peter dDe Goyer, and Jacob De Keyzer at his imperial city of Peking. […] Also an epistle of Father John Adams their antagonist, concerning the whole negotiation, with an appendix of several remarks taken out of Father Athanasius Kircher. Englished and set forth with their several Scultures, by John Ogilby […] (London: Printed by J. Macock for the author 1669)

John Nieuhoff: An embassy from the East-India Company of the United Provinces, to the Grand Tartar Cham, emperor of China : delivered by their excellencies Peter de Goyer and Jacob de Keyzer, at his imperial city of Peking wherein the cities, towns, villages, ports, rivers, &c. in their passages from Canton to Peking are ingeniously described by John Nieuhoff ; also an epistle of Father John Adams, their antagonist, concerning the whole negotiation ; with an appendix of several remarks taken out of Father Athanasius Kircher ; Englished and set forth with their several sculptures by John Ogilby (London: printed by the author in his house in White-Friers, 1673)

For a study of Nieuhof’s illustrations see:  Friederike Ulrichs: Johan Nieuhofs Blick auf China : (1655 – 1657) ; die Kupferstiche in seinem Chinabuch und ihre Wirkung auf den Verleger Jacob van Meurs (=Sinologica Coloniensia 21;  Wiesbaden: Harrassowitz 2003)

Last updated June 27, 2015, August 21, 2016.

Dieser Beitrag wurde unter archive.org, BSB, BVPB, digital, ECHO, ONB, UB Heidelberg, UB Nijmegen, ULB Sachsen-Anhalt, UUtah, UWDC abgelegt und mit , , , verschlagwortet. Setze ein Lesezeichen auf den Permalink.