Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaften
3/1992/2: Wirtschaftspolitik im totalen Staat
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Editorial

Wirtschaftspolitik im totalen Staat

Weber Fritz
Die Spuren der NS-Zeit in der österreichischen Wirtschaftsentwicklung, ÖZG 3/1992/2, 135-165. [Abstract]

Lengyel György
Von der gelenkten Wirtschaft zur Kriegswirtschaft. Institutionen, Eliten, Ideologien in Ungarn vor und während des Zweiten Weltkrieges, ÖZG 3/1992/2, 166-191. [Abstract]

Baumgartner Gerhard
"Unsere besten Bauern verstehen manchmal unsere Worte schwer!" Anspruch und Praxis der NS-Bodenpolitik im burgenländischen Bezirk Oberwarth, ÖZG 3/1992/2, 192-207. [Abstract]

John Michael
Modell Oberdonau? Zur wirtschaftlichen Ausschaltung der jüdischen Bevölkerung in Oberösterreich, ÖZG 3/1992/2, 208-234. [Abstract]

Abstracts, ÖZG 3/1992/2, 235-237.

Forum

Kucera Jaroslav
Die Vertreibung. Die Debatte um die Aussiedlung der deutschen Bevölkerung in der Tschechoslowakei und ihre politische Bedeutung, ÖZG 3/1992/2, 238-248.

Sammelrezensionen

Kroboth Rudolf
Neue Forschungsliteratur zum Nationalsozialismus, ÖZG 3/1992/2, 249-259.

Conrad Christoph
Neues zum Alter. Gegenwartsprobleme in sozialhistorischer Perspektive, ÖZG 3/1992/2, 260-269.


Editorial, ÖZG 3/1992/2, 133-134

Die wissenschaftliche Diskussion um die nationalsozialistisch beherrschte Gesellschaft dauert an. Daß sie insgesamt barbarisch war, steht außer Frage. Daß der Nationalsozialismus sexuelle und soziale Ängste in archaischen Familienbildern und Blut- und Bodenmythen auffangen wollte, wissen wir seit langem. Aber war die NS-Politik - so wird gefragt - in Teilbereichen nicht auch 'modernisierend'? Ist ihre offenkundige Fähigkeit, massenhaft Anhänger/innen zu mobilisieren, nicht auch auf eine 'erfolgreiche' Wirtschafts- und Sozialpolitik zurückzuführen?

'Modernisierung' der wirtschaftlichen und sozialen Strukturen meint ein Wachstum der Industrie, den Ausbau der Energiewirtschaft und des Transportwesens, Rationalisierung und Konzentration in Handel, Gewerbe und Landwirtschaft, sowie eine Sozialpolitik, die eine adäquate Reproduktion der Arbeiter, Angestellten, Bauern und Beamten gewährleisten soll. Das Wort 'Modernisierung' ist in den 1950er Jahren in der Soziologie eingeführt worden. Als funktionalistischer Begriff bezieht es sich dort v.a. auf mutuelle Prozesse der Kapitalbildung, der Ausschöpfung von Ressourcen, der technischen Entwicklung der Produktionskräfte und der Steigerung der Arbeitsproduktivität, auf die Expansion von Märkten und die Bildung von Staaten mit politischer Zentralgewalt, aber auch auf die politische Demokratisierung und - nicht zuletzt - auf die Säkularisierung von Werten und Normen. Ein Teil der Geschichtswissenschafter/innen hat diesen soziologischen Begriff für die Erforschung des Dritten Reichs und ähnlicher Herrschaftssysteme übernommen. Angesichts der anti-humanen Politik dieser Regime trennen sie dabei die Parameter der ökonomischen und sozialen 'Modernisierung' von den normativ-ethischen und politischen Grundwerten der okzidentalen Moderne ab. Genau diese Trennung ist sehr umstritten. Der Erkenntnisgewinn könnte aber zumindest sein, daß sichtbar wird, daß sich 'Modernisierung'im techno-ökonomischen und sozialtechnischen Sinn auch in einem diktatorischen und/oder faschistischen Gesellschaftssystem vollziehen kann.

Für Österreich und für Ungarn stellen sich die damit zusammenhängenden Fragen insbesondere in bezug auf den 'Entwicklungsrückstand', den beide Länder in den 193oer Jahren gegenüber dem Deutschen Reich gehabt haben. Fritz Weber untersucht in seinem Beitrag das Ausmaß und die Besonderheiten des Industrialisierungsschubes in der "ostmärkischen" Wirtschaft nach 1938 und das wirtschaftliche Erbe des Nationalsozialismus in seiner Bedeutung für die Zweite Republik. Michael John diskutiert die Frage, ob im damaligen Gau Oberdonau bei der sogenannten Entjudung der Wirtschaft landesspezifische Interessen verfolgt worden sind, was die bekannte These vom polyzentrischen Charakter des Dritten Reichs neuerlich bestätigen könnte. Gerhard Baumgartner analysiert die Landwirtschaftspolitik der Nationalsozialisten am Fall eines burgenländischen Landbezirks und konstatiert ihr nahezu vollständiges Scheitern. György Lengyel untersucht die Kriegswirtschaft Ungarns und sein ständisch-faschistisches Gesellschaftsmodell. - Allen Beiträgen ist gemeinsam, daß sie die empirisch rekonstruierten Schübe an Industrialisierung und Rationalisierung im totalen Staat letztlich nur im Zusammenhang von Krieg und Kriegswirtschaft, Genozid und politischem Terror - also kontextuell - bewerten können. In selektiver Weise von "ordentlicher Beschäftigungspolitik" im Dritten Reich zu reden bleibt jenen vorbehalten, die diesen Zusammenhang aus Dummheit oder aus Infamie nicht zur Kenntnis nehmen möchten.

Reinhard Sieder

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Abstracts, ÖZG 3/1992/2, 235-237

Fritz Weber: Traces of the NS-Era in Austrian Economic Development

The 'Anschluß' in 1938 did not result in the much anticipated general surge of industrial modernisation in Austria. 'Modern' was only the supply with raw-materials and the mechanical equipment of the newly established military industries. After March 1938 the introduction of German currency and monetary systems resulted in a brief rise of wages and in a shortlived boom in consumption. Expanding consumer-, construction-, and military-industries created job markets, which quickly did away with unemployment. The key to this initial success of NS-economic policy lay in its Keynesian character. But investments by the Third Reich in Austria have to be seen in relation to the simultaneous confiscation of Austrian gold and foreign currency reserves. War-oriented state investments triggered an additional - if somewhat slow - private investment boom and created - through a shortlived rise in the standard of living - the material basis for broad support among the Austrian population. After the war Marshall-Plan-aid helped to rebuild the bombed-out heavy industries and to complete the unfinished electrical-power projects. Post-war Austria inherited a much augmented industrial employment-rate as well as the shift of its main industrial productions into the western provinces of the country.
ÖZG 3/1992/2, 135-165
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György Lengyel: From a Regulated Market Economy to a War Economy. Hungarian Institutions, Elites and Ideologies Before and After the Second World War

During the interwar period the reemerging Hungarian market economy was quickly swept away by the effects of the Great Depression, which shattered the traditional consensus of the social elites, i. e. aristocractic landowners, entrepreneurs and the socalled military-bureaucratic elite. The latter, primarily intellectuals and smallholders of aristocratic descent, when forced to take employment, monopolized most of the administrative and army-positions. Under their growing influence the government started a huge military investment program, the "Györ Program" of 1938, which triggered an upward spiral of budget spending. Market-economy institutions were replaced by a variety of government agencies, which aimed at controlling and coordinating the increasingly difficult distribution of increasingly scarce goods and services. Wanting to establish a corporative, fascist society, the right-wing faction of the military-bureaucratic elite politically neutralised the aristocracy and eliminated - first socially and eventually physically - the Jewish bourgeosie. In contrast to its predominantly agrarian neighbours Hungary in 1938 exhibited all signs of a country standing at the treshhold of a developed economy. War economy and its regulatory measures resulted in a disproportionate industrial growth. It was with this structural legacy that Hungary entered the phase of a state controlled, planned economy.
ÖZG 3/1992/2, 166-191
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Gerhard Baumgartner: "The best of our farmers sometimes find it hard to understand us." Intentions and Outcome of NS Agricultural Policy in the Oberwart District of Burgenland, Austria

Frustrated by their debts and out of opposition to the authoritarian Catholic government many protestant farmers in the district joined the illegal NSDAP after 1930. They hoped for debt-relief, subsidies and a land-reform program, hopes that were not to be fulfilled. After the 'Anschluß' in 1938 all large farms were declared "Erbhöfe", i. e. to constitute impartible, unmortgagable property of the "Sippe" - a revived germanic concept similar to a clan - within which the property was to go to the next male relative. This resulted in the immediate collapse of agrarian credit markets. In Burgenland - with its partible-heritage tradition - thousands of second- and later-born children left for industrial regions, causing a severe shortage of labour during harvest time. In many villages up to a 100 percent of the farmers signed up for the debt-relief programs, only to withraw their application for fear of the severe economic regulations that went with it. Small and part-time farmers did not qualify for the program. Although many manorial estates were taken over by the Deutsche Ansiedlungsgesellschaft (German Settlement Society) for land-reform purposes, the land was never distributed among farmers. Nazi agicultural policy did not - and as some authors claim never was really meant to - achieve its propagated goals, having been designed as a means to control agrarian production and adjust it to the needs of German military industry. Only mechanisation and enforced product specialisation had lasting effects on post-war agricultural developments.
ÖZG 3/1992/2, 192-207
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Michael John: "Oberdonau" as a model? Expropriation of the Jewish Population of Upper Austria

Within the "Gau Oberdonau" - consisting of the former province of Upper Austria and smaller annexed territories of southern Bohemia - the expropriation of the Jewish population was carried out in an uncharacteristically well-planned and expedient manner. Regional institutions of the "Gau" played an essential role in the process, institutions where so called "Alte Kämpfer" - i. e. long time members, who had built up the illegal NSDAP in Austria before 1938 - had managed to secure most of the key positions. These regional institutions passed the confiscated property (real estate, firms and entreprises, stocks and cash) on into the hands of this clientele, arguing that they were entitled to some 'compensation' for disadvantages suffered as illegal party activist between 1933 and 1938. The regional NSDAP-organisations - especially the locally dominant SA - succeeded in pushing through their strategy against rival concepts of state agencies in Vienna and the 'Altreich'. These findings add further evidence to the theory of the polycratic structure of the 'Third Reich'.
ÖZG 3/1992/2, 208-234
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