Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaften
5/1994/2: Die Konstruktion des Nationalen
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Editorial

Die Konstruktion des Nationalen

Ram Uri
Narration, Erziehung und die Erfindung des jüdischen Nationalismus. Ben-Zion Dinur und seine Zeit, ÖZG 5/1994/2, 151-177. [Abstract]

Oz-Salzberger Fania
Von den Hügeln der Kaledonier. Affinitäten und Divergenzen nationaler Identität in Schottland und Deutschland im späten 18. Jahrhundert, ÖZG 5/1994/2, 178-200. [Abstract]

Wörsdörfer Rolf
'Ethnizität' und Entnationalisierung. Umsiedlung und Vertreibung in Dalmatien, Istrien und Julisch-Venetien (1927-1954), ÖZG 5/1994/2, 201-232. [Abstract]

Unfried Berthold
Denkmäler des Stalinismus und 'Realsozialismus' zwischen Ikonoklasmus und Musealisierung, ÖZG 5/1994/2, 233-258. [Abstract]

Abstracts, ÖZG 5/1994/2, 259-261.

Forum

Kovács Éva
'Volkstümliche' und 'Urbanisten'. Zur Renaissance einer politischen Kontroverse in Ungarn, ÖZG 5/1994/2, 262-278.

Rebel Hermann
Massensterben und die Frage nach der Biologie in der Geschichte. Eine Antwort an John Komlos, ÖZG 5/1994/2, 279-286.

Sammelrezension

Kroboth Rudolf, Der neue nationalpolitische Geschichtsdiskurs und die Last der doppelten Vergangenheit im wiedervereinigten Deutschland, ÖZG 5/1994/2, 287-296.

Rezensionen

Friedmann/Hofstätter/Knapp, Hg., Eine neue Heimat? (J. Stigler, M. Sauer), ÖZG 5/1994/2, 297-301.

Busek Erhard u. Gerhard Stourzh, Hg., Nationale Vielfalt und gemeinsames Erbe (R. Luft), ÖZG 5/1994/2, 301-302.


Editorial, ÖZG 5/1994/2, 149-150

Nationale Diskurse sind zumeist historische Diskurse. In der europäischen Aufklärung entwickeln sich zwei wissenschaftliche Schulen, die auf Descartes' Unterscheidung von Vernunft und Tradition als der Begründung von Wissen zurückgehen. Zum "Was weiß ich?" der französischen und englischen Aufklärung des 18. Jahrhunderts gesellt sich in der deutschen Aufklärung ein kräftiges "Wer bin ich?". Und während Hume über die rationale Begründung der civil society philosophiert, begeistert sich Herder für die Lieder alter Völker. Bei der Suche nach den philosophischen Grundfesten einer neuen Gesellschaft werden demos und ethnos zu den gegensätzlichen Ausgangspunkten nationalstaatlicher Konzeptionen.

In der Identitätssuche westeuropäischen Zuschnitts werden die Stoffe der Vergangenheit zum Gegenstand der Folklore und bleiben für die zivile Verfassung der Gesellschaft ohne Bedeutung. In der deutschen und mitteleuropäischen Aufklärung hingegen - und besonders in der Romantik - werden die Bilder der Vergangenheit zu den Vor-Bildern der neuen Gesellschaftsentwürfe.

Am Beispiel des schottischen Ossian-Epos verdeutlicht Fania Oz-Salzberger, wie und warum ein romantisierendes, mythisches Gesellschaftsbild im rationalistischen Identitätsdiskurs des entstehenden Empire marginal blieb, in seiner deutschen und zentraleuropäischen Rezeption jedoch zu einem zentralen Werk des philosophischen und politischen Diskurses über 'Nation' wurde.

Die in Mitteleuropa entstandene zionistische Bewegung ist eine späte Frucht dieser philosophischen Tradition. Uri Ram beschreibt, wie nach der Gründung des Staates Israel die aufklärerische jüdische Historiographie über Bord geworfen und ein mythisches Geschichtsbild zur ideologischen Grundlage der neuen Nation wird.

Zu welch verheerenden Folgen das Postulat der Einheit von Volk, Territorium und Staat führen kann, wenn in gemischtsprachigen Gebieten konkurrierende Konzeptionen von 'Ethnie' und 'Nation' aufeinanderprallen, thematisiert Rolf Wörsdörfer an der Region Julisch-Venetien und Dalmatien im 20. Jahrhundert.

Mit der Durchsetzung einer bestimmten National-Ideologie geht die Entwicklung einer neuen historischen Narration einher. Veränderungen und Brüche in der kollektiven Erinnerung manifestieren sich auch im Umgang mit den Statuen, Denkmälern und Bauwerken als den Symbolen nationalen oder staatsideologischen Gedächtnisses. Berthold Unfried untersucht den ikonoklastischen oder musealisierenden Umgang mit nationalen und staatsoffiziellen Monumenten im Übergang der 'realsozialistischen' Regime zu neuen Nationalstaaten.

Wie präsent die nationalen Diskurse der Vergangenheit in osteuropäischen Ländern derzeit sind und welche Bedeutung ihnen in den politischen Auseinandersetzungen zukommt, zeigt Éva Kovács an der in Ungarn seit 1989 wieder auflebenden 'volkstümlich-urbanistischen' Debatte, in der sich der Antisemitismus hinter der Rede vom 'wahren Ungarntum' durchaus kenntlich verbirgt.

Daß der nationale Diskurs keineswegs auf Osteuropa beschränkt ist, dokumentiert Rudolf Kroboths Sammelbesprechung jüngster einschlägiger Publikationen in Deutschland.

Im nationalhistorischen Diskurs, so wird deutlich, schaffen sich keineswegs nur Nationen eine neue Sicht ihrer Geschichte. Vielmehr befruchten einander Nation und historische Narration wechselseitig, wird die a priori postulierte Nation durch die Geschichtsschreibung erst herbeigeschrieben. Und häufig bringt erst die praktisch-politische Umsetzung nationalistischer Konzeptionen jene nationalen Identitäten hervor, die nationaler und nationalistischer Politik axiomatisch zugrundeliegen.

Gerhard Baumgartner
Robert Luft
Gerald Sprengnagel

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Abstracts, ÖZG 5/1994/2, 259-261

Uri Ram: Narration, Education and the Invention of Jewish Nationalism

The debate about nationalism and nationality has in the last decade been characterised by the clash of 'primordialist' and 'modernist' positions. But is the discrepancy between the two really as large as often assumed? The paper argues that nationalism is an invented tradition where pre-national collective identities both prevailed and did not prevail. The author analyses the circumstances which determined this particular invention of tradition, what symbolic and rhetorical means were employed in its process of invention and by which social mechanisms and social agents this process was executed. In contrast to the contentions of Zionist ideology it is argued, that it was the Zionist movement which constructed the Jewish nation, and not the other way round. In this process intellectuals played a major role. The thesis is demonstrated by focusing upon the scholarly and public activities of Ben-Zion Dinur, historian and educator, who contributed to this invention of Jewish national tradition, first, by designing a new historical paradigm and, second, by implementing it in the Israeli curriculum.
ÖZG 5/1994/2, 151-177
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Fania Oz-Salzberger: From the hills of the Caledonians. National identity in Scotland and Germany in the late 18th century

During the last three decades of the eighteenth century German men of letters sensed that they had something to learn from their Scottish counterparts about the forging of a cultural and linguistic identity. By the second decade of the nineteenth century the pupils had far outstripped the teachers and were already embarked on a quest for a full blown national identity. The Scots, by contrast, had completed a long and complex process of disowning their memory of a distinct Scottish sovereignity, discarding the intellectual apparatus that might have supported it - national myths, separatist historical scholarship and the ideas of uniqueness and superiority. The fate of James Macpherson's Works of Ossian (1765) serves as an illustration of these contradictory developments. In Scotland the success of Ossian was shortlived as the complexity of Scottish enquiries into history and society stretched far beyond Macpherson's idealized Highland world. Scottish historiography and political theory dispensed with the indigenous and ethnic dimensions essential for the emergence of Romantic nationalism. For many continental readers Ossian provided a model for their own search for a national identity through the revival of the indigenous cultural legacy. The German quest for a politically distinct national identity rose to pre-eminence in social and political discourse. By the early nineteenth century the Enlightenment affinities beween Scottland and Germany had given way to profoundly different political and cultural agendas. In Scotland the future was soundly British, Scotland's past had become the stuff of folklore, while Germany's past was being recast into a new form of national self-assertion.
ÖZG 5/1994/2, 178-200
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Rolf Wörsdörfer: 'Ethnicity' and denationalisation in Dalmatia, Istria and Giulia-Venetia 1927-1954

Since the late nineteenth century the regions along the northern Adriatic Sea, characterized by a complex pattern of Italian, Slovene, Croatian and several other ethnic groups, have been a major battleground of opposing national movements which resulted in massacres, mass-emigration, resettlement and socalled assimilation or denationalisation programs. By reconstructing the different concepts of nationality and ethnicity of the major political powers in this region - from the late Habsburg Empire to the post-World War II period - the author draws a vivid picture of the changing constellations of the nationality question in this region and of its disastrous consequences for various population groups. Special attention is given to diverse socialist conceptions of nationality and ethnicity and to their Titoist variants, so far mostly neglected in historical research. The author argues that at a closer look, the supposedly national character of the diverse cultural and lingual minorities might well prove to be a simple construct of nationalist ideologies and that it is only through the process of nationalisation/denationalisation, that such a kind of identity develops. The majority of the population is not forced out of a national identity, but rather forced into one. By doing so, national movements actually create the very kind of identity, which has served them as their ideological starting point.
ÖZG 5/1994/2, 201-232
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Berthold Unfried: Monuments of Stalinism and State-Socialism

The collapse of the state-socialist regimes of Eastern Europe was followed by the dismantling of their monuments, which - as statues, mausoleums or other memorials - stood in the tradition of a strictly regulated symbolisation of power. The different forms of relating to and the actual handling of these monuments range from their simple dissembling, their reinterpretation as period pieces, and their incorporation into museum collections, to forms of ritual destruction through fire or beheadings, acts which are treated and analysed by the author in the manner of Pierre Nora's Lieux de mémoire. Various examples from Berlin, Prague and Sofia serve to illustrate the changing memory content of the chief monuments of national or state-ideological collective memory.
ÖZG 5/1994/2, 233-258
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