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Archive for Juli, 2019

Klicktipp: Brigitte Studer: Der Frauenstreik und die Geschichte der Frauenrechte in der Schweiz (Podcast-Beitrag)

Mittwoch, Juli 31st, 2019

Der Podcast des Historischen Instituts (Web)

Das Historische Institut der Universität Bern ist im Sommer 2019 mit einem neuen Geschichts-Podcast online gegangen.

Der erste Beitrag kommt dabei von Brigitte Studer, Thema ist der Frauenstreik 1991 sowie die Geschichte der Frauenrechte in der Schweiz:

Der Aufruf zum schweizweiten Frauenstreik am 14. Juni 2019 hat das Thema Frauenrechte wieder in den Mittelpunkt der öffentlichen Debatte gebracht. In diesem Podcast untersucht Brigitte Studer im Gespräch mit Francesca Fuoli, wie der erste Frauenstreik 1991 zustande kam. Sie beleuchtet die historischen Hintergründe, die die Rolle von Frauen in der Schweizer Gesellschaft geprägt haben, und zeigt auf, warum das Thema Frauenrechte bis heute aktuell ist. (Web)

Brigitte Studer ist Professorin für Schweizer und Neueste Allgemeine Geschichte an der Universität Bern.

Francesca Fuoli ist Projektleiterin des Podcast und Postdoctoral Research Fellow für Neueste Geschichte an der Universität Bern.

Klicktipp: „Zeitsprung. Geschichten aus der Geschichte“: 200. Sendungen online (Podcast)

Mittwoch, Juli 31st, 2019

„Zeitsprung. Geschichten aus der Geschichte“: Richard Hemmer und Daniel Meßner (Hamburg und Wien) (Link)

„Vergessene Ereignisse, überraschende Anekdoten und Zusammenhänge kurz erklärt. Häufig mit ein ganz bisschen Augenzwinkern – aber immer knallhart und quellennah recherchiert.“

Der ersten Beitrag des Podcasts wurde im September 2015 ausgestrahlt. Im Sommer 2019 konnte nun die 200. Episode veröffentlicht werden. Diese trägt den Titel „Eine Abrechnung“. Zu den Episoden (Link)

Episoden mit u.a. geschlechterhistorischem Fokus:

  • ZS198: Olga von Kiew oder: Mit den Spatzen kam der Tod
  • ZS195: Wie Gerta Stern auf der Flucht nach Panama ihren Mann aus dem KZ befreite
  • ZS191: Aethelfled – Warrior Queen of Mercia
  • ZS188: Martin Couney und die Inkubator-Ausstellungen
  • ZS184: Katharina Kepler – Ein Hexenprozess in der Frühen Neuzeit
  • ZS183: Agrippina die Jüngere: Die mächtigste Frau der frühen Kaiserzeit
  • ZS179: Maria Sibylla Merian – Naturforscherin und Künstlerin
  • ZS178: Der Klosterskandal von Sant’Ambrogio
  • ZS174: Harriet Tubman und die Underground Railroad
  • ZS167: Mary Toft und die Hasen
  • ZS164: Eine kurze Geschichte des Alkoholkonsums
  • ZS154: La Maupin – Die duellierende Opernsängerin
  • ZS147: Das Fräulein vom Amt
  • ZS145: Barbara von Cilli oder: Wie eine 100 mal wiederholte Lüge zur Wahrheit wird
  • ZS142: Bertha Pappenheim – Gründerin des Jüdischen Frauenbundes und Sozialpionierin
  • ZS134: Jacob Nufer, James Barry, Margret Ann Bulkley und eine kleine Geschichte des Kaiserschnitts

(mehr …)

CfP: Men & Masculinities under Socialism. A Social and Cultural History (Event, 05/2019, Bern); by: 30.09.2019

Dienstag, Juli 30th, 2019

Peter Hallama, Historisches Institut, Universität Bern (Web)

Venue: Bern
Time: 14.-15.05.2020
Proposals by: 30.09.2019

For several decades now, scholars have taken an interest in analyzing the socialist attempt to transform traditional gender arrangements and revolutionize the family. In contrasting the ideal of women’s emancipation with everyday experience under socialism, studies have demonstrated the limits of the socialist “solution” to “the woman question.” However, recent debates about the very notion, meaning, and existence of feminism(s) under socialist rule show the ongoing relevance of the topic. Central and Eastern European gender history is a dynamic field and recent efforts include overcoming the continuing Cold War stereotypes and paradigms and writing a nonlinear history of socialist feminism.

Another current challenge is to consider critical men’s studies and the history of masculinities, and to make these approaches fruitful for Eastern European gender studies and the gender history of socialism. The understanding of masculinities – like femininities – as a social and cultural construct that necessarily underlies historical change, and the performative and multifaceted view on male domination (over women and over other men), provide important avenues to write a truly relational, interactive, and dynamic gender history. Applying critical men’s studies and the history of masculinities to the history of state-socialist Eastern Europe opens new possibilities for further research. What impact did the making of “new” women – better educated, economically independent, and enjoying more legal rights – have on the constructions of masculinity and fatherhood in state-socialist societies? How did men react to socialist gender agendas? What did socialism mean for men, and what did masculinity mean for socialists? Read more and source … (Web)

Conference: Living Politics: Remembering HIV/AIDS Activism Tomorrow, 12.-13.09.2019, Berlin [REMINDERIN]

Dienstag, Juli 30th, 2019

Europach.eu (Web)

Time: 12.-13.09.2019
Place: Refugio, Lenaustraße 3-4, 12047 Berlin, Germany
Program (PDF)

How are politics and life narratives in the fields of HIV/AIDS activism in Europe entangled?

The conference discusses the meaning, methods and importance of preserving histories of HIV/AIDS, and how these and other ongoing practices relate to current engagements with the epidemic. It brings together social science researchers, policy makers and representatives of NGOs and activist groups from the fields of HIV/AIDS, drug policy, LGBTQ rights, sex work, migration politics and prisons.

The event has been organised by the ‚Disentangling European HIV/AIDS Policies: Activism, Citizenship and Health‘ (EUROPACH) research team, which will present project outputs and concluding arguments about citizenship in Europe in relation to HIV/AIDS. It will celebrate the opening of the exhibition „HIVstories“ at the Schwules Museum, and the launch of the European HIV/AIDS Archive, which includes over 100 oral history interviews.

Although European countries are expected to share certain norms about health care, rates of HIV infection and the resources available for prevention and treatment vary considerably across the region. These differences are shaped by variations in political processes, policy developments, and activist initiatives. Under these conditions, various forms of “citizenship” emerge, meaning that people are granted rights in relation to HIV, such as the right to treatment, and these rights also come with responsibilities (Web).

via: genus@listserv.gu.se

 

CfP: Rage (ZS: Signs); by: 15.09.2019 [REMINDERIN]

Montag, Juli 29th, 2019

Signs: Journal of Women in Culture and Society (Web); Guest editors: Sarah Haley (UCLA), Carla Kaplan (Northeastern), and Durba Mitra (Harvard)

Proposals by: 15.09.2019

Feminists are raging. This special issue will consider our rage as a global, complex phenomenon that mandates interdisciplinary and intersectional analysis. Rage is historical. Rage can be deeply exclusionary, recognizable as a legitimate emotion for only a privileged few. It is an instrument of patriarchy as well as a potential feminist resource. Rage shapes moral claims for racial justice, movements against gender violence, and opposition to the global rise of authoritarian regimes. Rage can do so in ways that both extend and depart from the histories of feminist and queer raging that marked late-20th-century radical feminism, global organizing against HIV/AIDS, and against police brutality. Rage is embedded in the fabric of institutions, in public policy, and in conservative rhetoric. It animates white supremacist and patriarchal violence as well as feminist resistance.

Women’s rage has historically been medicalized, pathologized, and perceived as antinormative and antisocial. Yet rage also marks transgressive arenas such as black feminist culture, thought, and politics. Black feminist theory has offered critical insights on rage’s eloquence, uses, and violent racialization, while public figures such as Serena Williams force us to grapple with rage as public refusal, as well as a labor resource and commodified affect. This special issue seeks to (mehr …)

CfP: Nach den Jubiläen. 13. Österreichischer Zeitgeschichtetag 2020 (Event, 04/2020, Innsbruck); bis: 15.09.2019 [REMINDERIN]

Montag, Juli 29th, 2019

13. Österreichischer Zeitgeschichtetag 2020 (Web)

Ort: Innsbruck
Zeit: 16.–18.04.2020
Einreichfrist: 15.09.2019

Die zeitgeschichtliche Forschung ist auch in Österreich in den vergangenen Jahren von Jubiläen und der „Magie der runden Zahl“ bestimmt gewesen. Der Erste Weltkrieg und das Ende der Habsburgermonarchie standen dabei ebenso im Zentrum der Aufmerksamkeit wie die Republikgründung, das Ende des Dollfuß-Schuschnigg-Regimes, der „Anschluss“ und das Novemberpogrom, aber auch die „Gastarbeiter“-Anwerbeabkommen und das Umbruchjahr 1968. Neben dem vielschichtigen Gedenk- und Erinnerungsjahr der Republik Österreich 2018 begingen einige österreichische Universitäten 2018/19 runde Jubiläen. In dem Fall der Universität Innsbruck war es ihr 350-jähriges Bestehen.

Der 13. Österreichische Zeitgeschichtetag 2020 widmet sich daher einerseits der Auseinandersetzung mit den verschiedenen (positiven und negativen) Jubiläen und dem – für die Zeitgeschichte immer schon konstitutiven, aber sich stets wandelnden und neu zu bestimmenden – Spannungsfeld von Wissenschaft und medialer Öffentlichkeit bzw. Aufmerksamkeit sowie Erinnerungskultur und Geschichtspolitik.

Gleichzeitig sollen Grundlagenforschung und das Routinegeschäft der Zeitgeschichte „nach den Jubiläen“ in den Blick kommen: die Beschäftigung mit relevanten Fragestellungen jenseits der Logik von Jahres- und Gedenktagen. Im Zuge dessen sollen auch verstärkt neue Felder wie Digital und Public History oder die immer wichtiger werdende Geschichtsdidaktik … weiterlesen (Web)

CfP: »Elusive Subjects«: Individual Secularizing Trajectories in 19th-century Europe (Event, 09/2020, Mainz); bis: 15.09.2019 [REMINDERIN]

Montag, Juli 29th, 2019

Leibniz Institute of European History, Mainz and University of Bologna (Web)

Venue: Mainz
Time: 30.09.-02.10.2020
Proposals by: 15.09.2019

Who still believes in the myth of secularization? This was the question already posed in 1994 by José Casanova at the beginning of his book Public Religions in the Modern World. In a sense, this remains the point of departure for this conference, which, in tackling its subject, requires a preliminary working definition of »secularization«.

Secularization has been one of the most intensely debated issues in the humanities for at least five decades, certainly since Peter Berger’s pioneering work The Sacred Canopy (1967). There are arguments both for and against speaking of a process of secularization at all, and even those who accept the term debate what form it has taken and whether it involved a long?term, gradual decline or rather a sudden drop in the relevance of religion.

David Nash has rightly noted how this historical debate about secularization has been strongly shaped by the narrative built around the theory itself (2017). This narrative has turned secularization itself into an ideology, even a kind of faith, alternatively serving the agendas of its detractors and its defenders. Despite continuing division between the theory’s supporters and opponents, there is now consensus that the initial account of the secularization process – that is, »the progressive decline of religious beliefs and practices in the modern world« – is indeed reproducing a myth (Casanova, 1994). Nevertheless, this does not mean that … read more and source (Web).